در طراحي اين خودرو سيستمهاي تعويض دنده شبه اتوماتيک به ساده ترين بيان ، کلاچ از مجموعه پدالها حذف شده است و تعويض دنده بدون نياز به گرفتن پدال کلاچ صورت ميگيرد و شرايط براي رانندگي ايده آل فراهم ميشود .
سيستم AMT يک گيربکس اتوماتيک نيست بلکه ترکيبي از کنترل کننده هاي مکانيکي و الکترونيکي است که در کنار همان گيربکس ? سرعته دستي پرايد به ايفاي نقش ميپردازند.
از مزاياي اين محصول اين است که خريداران مي توانند خودروئي با تکنولوژي يالا بابهترين شرايط اقتصادي و کمترين افزايش قيمت را دسترس دارند و همچنين امکان داخلي سازي بالاي ?? درصد ، چنين سيستمي را براي پلتفرم X??? فراهم مي کند که سليقه هاي مختلف را با اين خودرو همراه کند .
اما در کنار اين استفاده از يک گيربکس تمام اتوماتيک در بهترين حالت در جهان ميتواند موجب افزايش ? تا ? ميليون توماني قيمت يک خودرو شود در حالي که نصب چنين سيستمي روي پرايد بر اساس گفته مسئولان پروژه ميتواند علاوه بر کاهش اين ميزان افزايش قيمت کاملا به صورت بومي و بدون نياز به قطعات خارجي به توليد برسد در حالي که مراحل داخلي سازي يک گيربکس تمام اتوماتيک ممکن است بيش از ? سال به طول انجامد.سيستم AMT به نوعي راهنماي رانندگان در رانندگي خواهد بود.
بر اساس اين گزارش سايپا با در کنار هم قرار دادن اين رفتارهاي رانندگي ايده آل و رسيدن به نموداري ميانگين از اين ? راننده در نهايت به الگوي ايده آلي براي يک گيربکس شبه اتوماتيک که رفتار اين رانندگان را شبيه سازي کند رسيد. اين الگو پيش از آزمايش نيز بر اساس محاسبات ترسيم شده بود و نکته جالب اين بود که بعد از انجام آزمايش ها روي اين ? راننده نمودار نهايي شباهت بسياري به نمودار تئوري و محاسباتي داشت